- Wout Roosenberg

We denken nu al na over de orthopedische zorg van 2025

“Zodra je een ziekenhuis binnenloopt, proef je meteen de sfeer. En bij Bravis is die gemoedelijk en vriendelijk, met medewerkers die bereid zijn om iets voor elkaar te doen. Ik ben hier in 2000 met open armen ontvangen en ik werk hier nog altijd met veel plezier.”

Innovaties

Het Bravis ziekenhuis beschikt over een voortvarend management, zeker als het gaat om innovaties, vertelt Wout. “Zo liep het Bravis ziekenhuis in Nederland voorop met de omzetting naar een digitaal röntgendossier. Ook met de invoering van het EPD is Bravis voortvarend te werk gegaan. We liepen weliswaar niet helemaal voorop, maar al vóór de fusie was alles digitaal. Zo zet het ziekenhuis steeds een stapje verder naar de toekomst.”

App en 3D-printer

Ook in zijn eigen vakgebied, de orthopedie, verandert er veel. “Met onze vakgroep proberen we dan ook continu te verbeteren en te innoveren. We hebben bijvoorbeeld een behandelapp ontwikkeld waarin de patiënt kan zien wat hem te wachten staat tijdens de behandeling van een nieuwe knie, heup en voorste kruisband. Inmiddels hebben we ook de beschikking over een 3D-printer, waarmee we patiënten beter kunnen laten zien hoe hun botbreuk eruit ziet. Daarnaast hebben we allemaal een differentiatie binnen het vakgebied: sommige collega’s leggen zich bijvoorbeeld toe op de voeten, anderen weer op de heupen of juist op de knieën. We houden de ontwikkelingen in ons eigen vakgebied scherp in de gaten en proberen die waar mogelijk ook toe te passen in ons ziekenhuis.”

Lagere pijnscore

De zorg verbeteren doe je samen. Een aantal jaren geleden werd bijvoorbeeld op de verpleegafdeling gesignaleerd dat patiënten na een knie- en heupprothese wondpijn aangaven. We zijn toen gestart met het infiltreren van de huid met een langwerkend verdovingsmiddel, nog tijdens de operatie. Dat bleek effectief: patiënten gaven na de eerste nacht minder wondpijn aan. Een goed voorbeeld van hoe we, door samen te werken en naar elkaar te luisteren, de zorg beter kunnen maken voor de patiënt.”

Zorg van 2025

Rosenberg is vandaag al bezig met de zorg van de toekomst. “Zeker met het oog op het nieuwe ziekenhuis in 2025 zijn we nu al aan het nadenken over hoe de orthopedische zorg er dan uit zal zien. Het is moeilijk om in concrete zin zover vooruit te kijken, maar ontwikkelingen zoals robotgestuurde operaties zullen daarin waarschijnlijk wel een plaats krijgen. Want met de hulp van een robot kun je menselijke fouten voorkomen.”

Prettige ervaring

“Wat we nu én in de toekomst uiteindelijk willen, is dat de patiënt het behandeltraject goed en vertrouwd doorloopt. Dat begint al op het moment dat hij de parkeerplaats oprijdt. Natuurlijk, in een ziekenhuis wil je liever niet zijn. Maar als je er dan tóch komt, moet het een prettige ervaring zijn. Dat betekent dat we de patiënt nog meer centraal moeten stellen, want daar gaat het tenslotte om.”

Menselijke benadering

De zorg van morgen betekent dat niet alles meer in het ziekenhuis hoeft te gebeuren. “Een deel van de opname en ligduur verplaats je dan naar huis via bijvoorbeeld een videoconsult of met de behandelapp. Tegelijkertijd heb je te maken met vergrijzing: met patiënten die niet alleen een orthopedisch probleem hebben, maar die meerdere aandoeningen hebben waarvan het orthopedische probleem er slechts één is. Samen zoek je dan naar de beste oplossing in die complexe situatie. Als arts is dat ook mijn drive: samen met de patiënt in de spreekkamer ontdekken wat hem of haar bezighoudt, waar hij op dat moment mee vastloopt en een manier bedenken om hem vooruit te helpen. Ik blijf dit, na al die jaren in het vak, nog steeds bijzonder vinden. Natuurlijk: innovatie en techniek zijn belangrijk. Maar ik ben ervan overtuigd dat we vooral de menselijke benadering vast moeten blijven houden om vandaag én in de toekomst de beste zorg te kunnen bieden.”