Jillis wil innoveren bij Bravis

“Met innovaties maken we de kwaliteit van de zorg steeds beter”

Hoe maken we morgen beter?

Jillis wil <span>innoveren</span> bij Bravis

Eén van de redenen dat Jillis drie jaar geleden koos voor Bravis, is onder andere dat Bravis een groot longchirurgisch centrum is. “We staan qua aantallen in de top 5 van Nederland, en dat maakte het voor mij een heel interessant ziekenhuis. Toen ik eenmaal werkzaam was, merkte ik ook hoe goed en makkelijk andere specialisten bereikbaar zijn. Dit in tegenstelling tot andere ziekenhuizen waar ik heb gewerkt, waar er vaak een aantal assistenten tussen zaten. Als ik hier een radioloog of een internist nodig heb krijg ik gelijk de specialist. Daarnaast valt het me op dat de verpleegkundigen hier zelfstandiger en pro-actiever werken dan ik gewend was.”

Eén van de redenen dat Jillis drie jaar geleden koos voor Bravis, is onder andere dat Bravis een groot longchirurgisch centrum is. “We staan qua aantallen in de top 5 van Nederland, en dat maakte het voor mij een heel interessant ziekenhuis. Toen ik eenmaal werkzaam was, merkte ik ook hoe goed en makkelijk andere specialisten bereikbaar zijn. Dit in tegenstelling tot andere ziekenhuizen waar ik heb gewerkt, waar er vaak een aantal assistenten tussen zaten. Als ik hier een radioloog of een internist nodig heb krijg ik gelijk de specialist. Daarnaast valt het me op dat de verpleegkundigen hier zelfstandiger en pro-actiever werken dan ik gewend was.”

Single visit

“Dat innovatie wordt aangemoedigd, blijkt bijvoorbeeld wel uit de ‘single visit’-behandeling die we hier voor de liesbreukoperaties hebben ingevoerd. Voorheen moesten mensen daarvoor, na de verwijzing van de huisarts, drie keer naar het ziekenhuis komen: één keer voor het eerste consult bij de chirurg, dan door naar het preoperatieve spreekuur, en nog een derde keer voor de behandeling zelf. Terwijl dit allemaal prima op één dag ingepland kan worden, zeker voor mensen met een relatief goede gezondheid. Bij hen doen we het nu dus anders: we plannen meteen na de doorverwijzing een operatieafspraak.”

Succes

Dan vindt alles plaats op één dag. “De patiënt komt ’s ochtends nuchter naar het ziekenhuis, waar we uiteraard eerst vaststellen dat het inderdaad een liesbreuk betreft. Daarna gaat hij of zij meteen door naar de anesthesist voor de intake en vervolgens direct naar de operatiekamer. Aan het eind van de dag gaat de patiënt weer naar huis. Zo hoeft iemand maar één keer naar het ziekenhuis. Van tevoren worden de patiënten gebeld door ons om te kijken of ze geschikt zijn voor dit traject. Het is een succes: er komen zelfs patiënten van buiten de regio naar Bravis, omdat ze hier maar één keer vrij hoeven te nemen en in hun eigen ziekenhuis drie keer. We zijn nu aan het kijken om het single visit-systeem uit te breiden naar andere relatief routinematige ingrepen, zoals galblaasverwijderingen.”

3D-techniek

Een andere innovatie waar Jillis enthousiast over is, is de 3D-techniek waar Bravis volop mee aan het innoveren is. “Het is zelfs één van de redenen waarom ik voor Bravis heb gekozen: de manier waarop we vooroplopen op het gebied van longchirurgie. Een voorbeeld: voorheen haalden we bij mensen met kleinere tumoren in de long nog vaak een hele longkwab weg, maar zeker bij mensen die toch al een verminderde longfunctie hebben, is dat best ingrijpend. In sommige gevallen kun je dan volstaan met het verwijderen van een deel van de longkwab en dat komt de kwaliteit van leven van de patiënt én de kwaliteit van de zorg uiteindelijk ten goede. Door middel van een VR-bril kunnen we beter inzichtelijk maken waar de tumor precies zit en hoe de anatomie is: bijvoorbeeld welke bloedvaten er betrokken zijn. Zo zijn we in staat om nog minder longweefsel weg te halen.”

Geprinte spalk

Ook op de gipskamer wordt 3D-techniek ingezet. “Dankzij de Vrienden van Bravis hebben we een 3D-printer tot onze beschikking. Daarmee kunnen we botbreuken in 3D ‘namaken’. Binnenkort starten we met een wetenschappelijk onderzoek. De verwachting is dat het niet alleen de patiënten helpt bij de bewustwording van de botbreuk die ze hebben, maar dat het ook de chirurg nog meer helpt om al voor de operatie precies te kunnen zien hoe de breuklijnen lopen. Daarnaast zijn we nu met een pilot bezig om 3D gemaakte spalken te maken bij patiënten met een polsbreuk. We maken een 3D opname van de onderarm en kunnen zo een ‘custom made’ spalk uitprinten met onze eigen 3D printer. Dat zijn hele leuke dingen om bij betrokken te zijn.”